Fagforening frygter social dumping, hvis Ryan Air rykker ind i Kastrup Lufthavn.
Af Hans Brinkmann
Lavprisselselskabet Ryan Air hvor man kan flyve for en krone, har annonceret at de vil være større end SAS i Kastrup.
Men baggrunden for de billige priser er social dumping elendigt arbejdsmiljø og benhård bekæmpelse af ethvert forsøg på faglig organisering.
De skal være velkomne, men vi forudsætter, at de har overenskomst med alle faggrupper, og behandler dem ordentligt. Ellers vil vi møde dem med de faglige kampskridt, vi har til rådighed, der kan blive tale om både strejker og blokader, siger formanden for 3F Kastrup, Henrik Bay-Clausen.
Han understreger, at det ikke bare handler om at sikre 3F medlemmer i lufthavnen.
– Vi meler ikke vores egen kage, men vil kæmpe for, at Ryan Air får overenskomster med alle faggrupper, siger han.
Fagforeningen frygter, at lufthavnen er klar til at favoriserer Ryan Air med klækkelige rabatter for at få dem ind som kunde.
– Lufthavnen er meget interesseret i at tiltrækker lavprisselskaber som Ryanair, så jeg frygter de kunne finde på det. Vi mener, de skal have nøjagtigt de samme betingelser som andre selskaber, siger han
– Hvis det sker, forventer jeg at andre selskaber går i flæsket på Lufthavnen bl.a. via myndighederne. Det er da også noget vi kunne finde på at rejse politisk. Vores opgave rent overenskomstmæssigt er, at der skabes ordnede forhold for såvel personale på jorden som i flyene. Vel at mærke på niveau med andre selskaber, siger Henrik Bay-Clausen.
Social dumping
– Vi forudser, at de vil forsøge at klare arbejdet i Kastrup med et ”discount handlingsselskab” udefra, som skal håndtere bagagen og står for forsyninger og rengøring. Ryan Air vil helt sikkert presse sådan et selskab til markant dårligere vilkår for de ansatte både når det gælder løn og arbejdsmiljø, og så vil vi stå i en situation med social dumping i lufthavnen, siger Henrik Bay-Clausen.
– De bruger yderst barske metoder, over for dem, som har forsøgt sig med faglige aktioner. Selskabet bruger hele arsenalet mod dem, som forsøger at gøre noget ved vilkårene. Faglige aktioner bliver mødt med erstatningssager, og fagligt aktive får at vide, at de ikke kan bruges, når der fx bliver sat nye flytyper ind, siger han.
Det er især kabinepersonalet, der bliver presset til det yderste. Men også andre faggrupper bliver trængt.
– Vi ved de bruger udenlandske besætninger, som er fyret andre steder, og som arbejder på suverænt dårlige vilkår. F.eks. må de ansatte selv betale for deres uddannelse, og deres uniform, siger Henrik Bay-Clausen.
– Udfordringen er at selskabet ikke i dag har overenskomst. Ryanair nægter normalt at indgå overenskomster og er i det hele taget kendt som en af de værste arbejdsgivere i branchen, men det vil nok være en god idé for dem at få orden i de ting, hvis de vil gøre alvor af at komme til København, siger han.